De letterlijke betekenis van SEO is Search Engine Optimization en als je dat vrij vertaalt, betekent het zoekmachine optimalisatie. In Nederland gebruiken we voor 99% Google als zoekmachine, dus eigenlijk bedoelen we hier: optimalisatie voor Google. De Nederlandse afkorting is ZMO, zoekmachine optimalisatie, maar wordt nauwelijks gebruikt.
Wat is SEO?
SEO is de som der dingen die je moet doen om goed gevonden te worden in een zoekmachine, eigenlijk Google dus. Hetgeen met name in Google gevonden wordt, de zoekresultaten, zijn webpagina’s van een website. Om goed gevonden te worden, moeten die webpagina’s worden geoptimaliseerd en de website zelf ook. Andere dingen die je in Google kunt vinden zijn afbeeldingen, dit zijn meestal ook onderdelen van een webpagina, en verder plaatsen (Google Maps) en video’s (YouTube). Shoppingresultaten zijn geen zoekresultaten, maar advertenties en vallen dus onder SEA in plaats van SEO.
Optimaliseren
Maar hoe optimaliseer je webpagina’s en website dan voor Google? Wanneer je je realiseert dat (de meeste) zoekresultaten webpagina’s zijn, weet je meteen dat je een pagina kunt optimaliseren voor één zoekwoord. Maar trucjes zoals die voorheen gebruikt werden, werken niet meer. Stel je wilt een webpagina optimaliseren voor het zoekwoord ‘bureaustoel’, dan helpt het niet om 1.000x bureaustoel in de tekst te zetten. Google ziet dit als misleidend en zal je daar nu zelfs voor straffen met een lagere positie, je bereikt dus het tegenovergestelde.
Wat wel helpt is in ieder geval het woord ‘bureaustoel’ laten terugkomen in de header (H1), URL en een of meerdere afbeeldingen op de webpagina. Het is verder goed om het zoekwoord een paar keer in de tekst te laten voorkomen, met name in het begin en in het eind van de tekst, maar niet te vaak in verband met de penalty die Google je anders geeft. Het gebruik van synoniemen is ook aan te raden, zoals kantoormeubilair. Google is slim genoeg om dat aan elkaar te koppelen en bovendien heb je op die manier een extra zoekwoord dat men kan gebruiken om jouw pagina te vinden.
Hoger in Google
Waarom zou je hoger in Google willen staan, wat is daar het nut van? Wist je dat 90% van al het verkeer naar de top zoekresultaten gaan? Wanneer je op pagina 2 staat, ben je praktisch onvindbaar. Hoger in Google staan, staat gelijk aan explosief meer websitebezoeken, dus ook meer websiteleads en uiteindelijk omzet. Hoger in Google is dus meer omzet. Met dat in je achterhoofd is investeren in een hoge positie ineens heel lucratief. Het kost overigens veel tijd en energie om hoog in Google te komen, maar eenmaal een hoge plek verworven is het relatief eenvoudig die positie te behouden. Dat maakt SEO een langetermijnstrategie en SEA een korte termijnstrategie.
SEO teksten
Een van de meest waardevolle zaken om de positie in Google te verbeteren zijn SEO teksten. SEO teksten zijn teksten die zijn geoptimaliseerd voor Google. Bij het schrijven van de teksten wordt rekening gehouden met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Om een zo’n goed mogelijke kans van slagen te hebben, moet je verder zoekwoorden gebruiken die veel worden gebruikt in combinatie met dat zoekwoord of die de betekenis van dat woord uitleggen. In het voorbeeld van de bureaustoel kan je bijvoorbeeld denken aan de woorden: bureaustoel kopen, kantoorstoel kopen, leren bureaustoel et cetera. Je vindt deze aanvullingen door in Google het zoekwoord ‘bureaustoel’ in te vullen, maar nog niet op enter de drukken. Je krijgt dan veelgebruikte suggesties. Een andere manier is om een zoekwoorden analyse uit te voeren.
Zoekwoorden analyse
Om voor SEO teksten een goede inhoud te vinden, is een zoekwoorden analyse een goede manier. Je gaat op zoek naar waar men naar zoekt en die termen verwerk je in jouw teksten. Voor deze analyse zijn ook hulpprogrammaatjes te gebruiken om een perfect zoekwoord te vinden, enkele voorbeelden zijn Google Keywoord Tool, Google Insights for Search, Twitter Search, Semrush of KWfinder. Het heeft weinig zin om een pagina te optimaliseren voor een zoekterm die nauwelijks wordt gebruikt door zoekende mensen. Wordt er aan de andere kant juist heel veel gezocht naar een bepaald woord dat relevant is voor jouw business, daar zou ik dan maar een webpagina voor maken. Optimaal, is om een webpagina te optimaliseren voor dat zoekwoord dat vaak wordt gezocht, maar waar weinig over wordt geschreven. Dan heb je goud in handen.
Content betekenis
Naast SEO teksten is overige content een belangrijke succesfactor om hoger in Google te komen. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s en infographics (informatieve illustraties). De verzamelnaam van al deze zaken is content. De letterlijke betekenis van content is inhoud en dat is precies wat het is. Bij het gebruik van content, moet je ervoor zorgen dat het elkaar versterkt. De infographic legt bijvoorbeeld uit wat er in de tekst staat en de afbeelding is een foto over het onderwerp, die graag ook de naam heeft van dat onderwerp. Video’s staan bij voorkeur op een eigen YouTube kanaal, waarnaar je verwijst vanaf je webpagina. De video speelt dan wel af op jouw website, maar staat op YouTube. Naast dat dit ruimte bespaard, heb je meteen een extra link naar een Google product, waardevol voor jouw positie.